Na tomto mieste sa dozviete všetky podstatné informácie o vydávaní preukazov pre „mladšie historické vozidlá“ (ďalej len „MHV“) v Slovenskej republike. Informácie podávame formou otázok a odpovedí, pričom nižšie nájdete aj praktický návod ako postupovať pri žiadaní o preukaz MHV. Odporúčame majiteľom vozidiel, aby sa najskôr dôkladne oboznámili s týmito informáciami. Väčšina vozidiel vo veku 20-29 rokov totiž podmienky MHV jednoducho nespĺňa. S vyplnením žiadosti by mal majiteľ vozidla začať až po tom čo sa dôvodne ubezpečí, že má aspoň základné predpoklady tieto podmienky splniť.
- Všeobecné informácie
Kto vydáva preukazy MHV?
Preukazy MHV vydáva Združenie zberateľov historických vozidiel SR ako národný orgán FIVA na Slovensku. Vydávanie preukazov MHV v mene ZZHV má na starosti komisia historicko-technická pre MHV, ktorá vznikla vo februári 2024 (ďalej len „HTK MHV“). Jednotlivé preukazy vydávajú konkrétni komisári HTK MHV a to podľa:
- Podmienok vydávania preukazu MHV schválenými Ministerstvom dopravy SR dňa februára 2024 (ďalej len „Podmienky“);
- Metodiky posudzovania mladších historických vozidiel, ktoré prijala HTK MHV.
Ako sa žiada o preukaz MHV?
Žiadosť o vydanie preukazu MHV je možné podať len elektronicky. Majiteľ vozidla musí najprv vyplniť žiadosť v systéme FIVA, kde uvedenie všetky informácie o vozidle. Systém FIVA mu pridelí identifikačné číslo žiadosti (FIVA Registration Number – FRN). S touto vyplnenou žiadosťou musí majiteľ vozidla v druhom kroku požiadať o termín historicko-technickej kontroly (ďalej len „HTK“) a zaplatiť jednotný poplatok 250 eur. Pri tomto druhom kroku si systém vypýta číslo FRN, takže je nevyhnutné dodržať postupnosť týchto dvoch žiadostí. Viď bližšie informácie v bode 3 nižšie. Tieto dve technicky samostatné žiadosti sú v zmysle Podmienok jednou a to istou „žiadosťou o HTK MHV“. Komisia môže v zmysle čl. 5 ods. 3 Podmienok stanoviť a zverejniť na webovom sídle ZZHV SR podrobnejšie informácie o postupoch podávania žiadostí, čo robíme na tomto mieste.
Čo musí vozidlo absolvovať?
Každé MHV musí úspešne absolvovať historicko-technickú kontrolu pre MHV (ďalej len „HTK“). Len pre úplnosť, historické vozidlá a mladšie historické vozidlá majú svoje vlastné a mierne odlišné historicko-technické kontroly. Každá má svoj vlastný proces, komisiu, komisárov, spôsob prihlasovania aj preukazy, na ktoré sa na základe ich absolvovania vydávajú.
Aké sú poplatky?
Jednotný poplatok za žiadosť o vydanie preukazu MHV je 250 eur. Tento poplatok zahŕňa posúdenie žiadosti komisárom, absolvovanie HTK a v prípade splnenia podmienok aj súčasné vydanie preukazu MHV a dokumentu FIVA Registration Document v elektronickej podobe. Tento poplatok je hradený prostredníctvom nášho nového online systému. V prípade, že vozidlo absolvuje HTK s výsledkom „nespĺňa“, poplatok sa nevracia. V zmysle schváleného cenníka výkonov HTK MHV existujú aj ďalšie poplatky, ktorými môže byť vlastník vozidla zaťažený:
Poplatok za papierovú / tlačenú verziu FIVA Registration Document | 70 eur |
Poplatok za doplňujúcu HTK | 50 eur |
Poplatok za doplnenie nesprávne alebo neúplne vyplnenej žiadosti | 50 eur |
Poplatok za zmenu údajov v preukaze MHV (napr. o vlastníkovi) | 90 eur |
Správny poplatok pri zápise mladšieho historického vozidla je rovnako ako v prípade historických vozidiel 33 eur. Vyplýva to z poznámky č. 4 pod položkou 65 zákona o správnych poplatkoch, ktorá rieši aktuálne „registračné poplatky“ podľa roku výroby a EURO tried (od 33 eur po 1,000 eur). Dané poplatky sa vzťahujú na prvý zápis do evidencie ako aj ďalší prepis vozidiel v rámci evidencie.
Čo urobiť pred vyplnením žiadostí?
Vyplnenie úvodnej žiadosti v systéme FIVA môže zabrať niekoľko hodín, nakoľko systém vyžaduje detailné informácie o vozidle, ktoré nemusí mať majiteľ k okamžite k dispozícii. Preto pred začatím celého procesu dôrazne odporúčame majiteľom, aby sa uistili, že ich vozidlo má aspoň základné predpoklady splniť požiadavky podľa bodu 2, najmä požiadavky na históriu a pôvodný technický stav.
Dostane majiteľ MHV zvláštne tabule s evidenčným číslom?
Nie, zvláštne tabule (v minulosti žlté) majú len historické vozidlá. MHV majú klasické biele tabule s bežným formátom evidenčného čísla.
Aké majú výhody MHV?
Hlavnou výhodou je, že ide o zákonom chránené vozidlá. Jedinou ekonomickou výhodou môže byť nižší správny poplatok pre tie vozidlá, ktorých registračné poplatky sú vyššie ako 250 eur. Žiadne ďalšie výhody MHV aktuálne nemajú. Nemajú žiadne osobitné výhody z technických a emisných kontrol, nemajú žiadne výnimky z diaľničných poplatkov ani nižšie poistky. Zákon ich však už pozná a preto iné predpisy môžu na túto skupinu vozidiel významovo odkazovať, čo môže byť v budúcnosti kľúčové. Našou úlohou a prioritou je zachovanie MHV pre ďalšie generácie a nie priame ekonomické benefity pre ich majiteľov.
- Požiadavky na mladšie historické vozidlá
Definícia mladšieho historického vozidla
Mladšie historické vozidlo je definované v § 2 ods. 2 písm. j) zákona č. 106/2018 Z. z., o prevádzke vozidiel v cestnej premávke ako vozidlo, ktoré:
- má preukaz mladšieho historického vozidla vydaný príslušným národným orgánom Medzinárodnej organizácie historických vozidiel FIVA,
- bolo vyrobené pred viac ako 20 rokmi, ale nie viac ako 30 rokmi,
- sa už nevyrába ako typ vozidla,
- je historicky zachované, udržiavané v pôvodnom stave a neprešlo žiadnou podstatnou zmenou technických vlastností jeho hlavných súčastí,
- sa obvykle používa vo voľnom čase a
- je prihlásené v evidencii vozidiel.
Pod prihlásením vozidla do evidencie vozidiel v zmysle § 2 ods. 26 daného rozumieme: „administratívny úkon orgánu Policajného zboru alebo príslušného evidenčného orgánu iného štátu, ktorým sa vozidlu prideľuje evidenčné číslo a vydávajú tabuľky s evidenčným číslom.” Inými slovami, ide o vozidlo, ktoré už bolo zapísané v evidencii vozidiel na Slovensku alebo vozidiel v inom štáte, ktorý vozidlu priradil evidenčné číslo a tabuľky s ním. Za vozidlo prihlásené v evidencii je možné považovať aj dočasne odhlásené vozidlo resp. vozidlo odhlásené na vývoz do iného štátu.
Očakávame preto, že žiadatelia o preukaz MHV budú mať k poslednému pridelenému evidenčnému číslu vozidla aj slovenské alebo zahraničné doklady, a to osvedčenie o evidencii časť I. a II. alebo starší typ osvedčení/dokladov.
Zároveň očakávame, že vozidlá budú mať v čase vykonania HTK platnú technickú kontrolu a emisnú kontrolu, ktorá je predpokladom k tomu, že budú zapísané v evidencii vozidiel na Slovensku.
Niektorým ďalším podmienkam sa venujeme nižšie. Zrejme najdôležitejšou podmienkou je v zmysle bodu 4 vyššie, a to že vozidlo je historicky zachované, udržiavané v pôvodnom stave a neprešlo žiadnou podstatnou zmenou technických vlastností jeho hlavných súčastí. Táto podmienka má viacero častí, ktoré musia byť splnené súčasne. Ide o úplne identickú požiadavku akú zákon vyžaduje pri historických vozidlách. V tomto smere zákonodarca zvolil o niečo vyšší štandard, ako vyžaduje pri tzv. young-timeroch FIVA, ktorá hovorí len o tom, že MHV musí byť „v dobrom stave a zachované“. Zjednodušene však možno hovoriť o tom, že:
- vozidlo má preukázateľnú históriu;
- je v dobrom technickom stave;
- a po technickej ako aj vizuálnej stránke zodpovedá tomu, ako bolo vyrobené;
to všetko s prihliadnutím na povolené dobové úpravy, servisné zásahy, historicky správne renovácie a bežné opotrebenie.
Ako sa preukazuje história vozidla?
Históriu vozidla musí vedieť majiteľ vozidla preukázať a zdokladovať vierohodnými dochovanými dokumentami. Najdôležitejším historickým dokumentom je servisná kniha so zapísanými úkonmi. Históriu vozidla však možno preukázať aj viacerými inými dokladmi ako sú faktúry od vozidla, dielov alebo servis, rôzna sprievodná komunikácia pri kúpe vozidla, dobové fotografie alebo potvrdenia od výrobcov / archívov.
Očakávame preto, že žiadatelia o preukaz MHV budú k vozidlu vedieť predložiť servisnú knihu so zapísanými úkonmi. V prípade, že servisná kniha sa nedochovala, je možné ju nahradiť viacerými inými historickými dokumentami, ktoré dostatočne umožnia popísať históriu vozidla. Len v ojedinelých prípadoch môže chýbajúcu históriu vozidla nahradiť ojedinelosť alebo vzácnosť konfigurácie vozidla, ktorá samotná má historickú relevantnosť (napr. extrémne nízky počet vyrobených kusov, a pod.).
Ako sa preukazuje dobrý a pôvodný technický stav?
Zjednodušene to znamená, že vozidlo po technickej stránke zodpovedá tomu, ako bolo vyrobené a je plne funkčné. Neskúmame spôsobilosť jazdy v cestnej premávke, ktorú nechávame na technické a emisné kontroly. Vychádzame z toho, že vozidlo má v čase HTK platnú technickú a emisnú kontrolu. Opakom pôvodného stavu sú podstatné zmeny technických vlastností jeho hlavných súčastí. Inými slovami, komisári skúmajú, či má vozidlo pôvodný motor, prevodovku, podvozok a karosériu.
Technický kódex FIVA a Metodika ďalej rozlišujú medzi úpravami vozidla (v období alebo mimo neho) a jeho podstatnými zmenami vozidla. Samozrejme, čím viac sa vozidlo odlišuje od podoby, v ktorej zišlo z výrobnej linky výrobcu, tým menej pôjde o pôvodný technický stav. Úplne základným predpokladom pri upravenom vozidle je, že majiteľ vie vo vzťahu k úpravám preukázať ich charakter a históriu.
- Žiadosť v systéme FIVA
Pred požiadaním o termín HTK je potrebné najprv vyplniť žiadosť v systéme FIVA – pre prístup kliknite sem. Ide o jednotný systém, ktorý využívajú všetky členské krajiny FIVA na vydávanie medzinárodných preukazov FIVA, je však rovnako použiteľný aj pre národné účely. Odporúčame žiadosť v systéme FIVA vyplniť na počítači, nie na mobilnom zariadení. Táto žiadosť je zameraná na získanie údajov o vozidle. Pri MHV nepoužívame existujúci html/pdf formulár ako pri historických vozidlách, ktorý nahrádza práve systém FIVA.
Je potrebné vytvoriť si najprv užívateľský účet označením „register“. Pri registrácii účtu zadajte ako krajinu „Slovakia“, inak nám nebude žiadosť pridelená. Po overení kontaktného emailu je možné začať s vyplnením prihlášky, pričom v prvom riadku zadajte ako typ prihlášky „Youngtimer Registration Document“ a nie „FIVA Identity Card“ (táto prihláška sa týka historických vozidiel starších ako 30 rokov).
Žiadosť v systéme FIVA má sedem častí: (i) základné informácie; (ii) karoséria / podvozok; (iii) motor / prevodovka; (iv) odpruženie / kolesá; (v) elektronika / pohon / interiér; (vi) príslušenstvo / história; a (v) fotografie / dokumenty. Postupujte cez ne postupne a pokúste sa vyplniť všetky polia podľa inštrukcií v najväčšom možnom detaile a úplnosti, čím ušetríte svoj vlastný čas na HTK. Inštrukcie sa zobrazujú po umiestnení kurzora myši na predmetnom poli. Niektoré polia nie je možné zo strany užívateľa meniť, na čo Vás systém upozorní. Ide najmä o základné identifikačné údaje o vozidla na prvej karte ako značka, model, rok výroby, VIN číslo, číslo motora. Cez prihlásenie sa do systému sa môžete k prihláške kedykoľvek vrátiť a dokončiť ju neskôr.
Článok 5 Podmienok definuje procesy podania a preskúmania žiadostí. Tie predpokladajú úplné a správne vyplnené žiadosti. Sekretár HTK MHV je zodpovedný za úvodnú kontrolu žiadosti, ktorou sa zisťuje, či je žiadosť úplná alebo nie. Neúplná žiadosť môže byť zamietnutá, voči čomu nie je prístupný žiadny opravný prostriedok a zaplatený poplatok sa v takom prípade nevracia. Odporúčame preto naozaj venovať dostatočný čas a pozornosť žiadosti v systéme FIVA. Následne môže aj komisár požadovať od majiteľa vozidla doplňujúce informácie k žiadosti alebo k vozidlo.
Po dokončení žiadosti a jej odoslaní sa Vám zobrazí identifikačné číslo Vašej žiadosti – FRN (FIVA Registration Number). Toto číslo si uchovajte, budete ho potrebovať v ďalšom kroku.
V systéme FIVA môžete vyplniť žiadosti vo viacerým vozidlám. Avšak, aktuálne ZZHV SR používa systém FIVA na vydávanie národných preukazov len MHV, nie historických vozidiel. Vyplnením žiadosti v systéme FIV nie je automaticky spustené nič. Spustenie procesu nastáva až po zaplatení poplatku v ďalšom kroku.
- Žiadosť o termín HTK
Ak máte vyplnenú žiadosť v systéme FIVA, druhým krokom je vyplnenie žiadosti o termín HTK a zaplatenie poplatku. Túto druhú žiadosť je potrebné podať cez náš nový systém – pre prístup kliknite sem. Vyplňte kontaktné údaje, identifikačné údaje vozidla, žiadosti v systéme FIVA (FRN) a termínu HTK.
Systém rozlišuje medzi hromadnými a individuálnymi termínmi HTK, pričom zobrazuje miesto, dátum a čas konania len hromadných termínov. Ak žiadne voľné termíny systém HTK nezobrazuje, znamená to, že aktuálne buď nie sú vypísané alebo nie sú voľné. Každý hromadný termín má určitú kapacitu, pričom systém prideľuje aj časové sloty v rámci jedného termínu, ktoré si môžete vybrať. Ide o orientačný čas začatia HTK vášho vozidla, ktoré môže komisár upresniť. Berte ho prosím s rezervou a radšej sa dostavte na HTK skôr.
Individuálne termíny HTK sú určené pre kluby (tzv. „klubové atestácie“) alebo pre individuálnu dohodu komisárov s konkrétnymi majiteľmi. Systém nezobrazuje miesto konania, termín a čas individuálnych termínov, pretože tieto sú individuálne dohodnuté. Neoznačujte individuálny termín bez dohody vopred. Ak nemáte individuálny termín dohodnutý s klubom alebo komisárom a nedostali ste od klubu alebo komisára inštrukciu prihlásiť sa na individuálny termín, využite hromadný termín. Nevieme totiž garantovať, že Vaša žiadosť bude pridelená komisárovi v dohľadnej dobe a vo Vašej lokalite.
Pred podaním žiadosti o termín HTK je nutné vykonať platbu zadaním údajov o platobnej karte cez overenú a reputovanú platobnú bránu „Stripe“. Až vykonaním platby sa spúšťa celý proces. Platby prijímame len elektronicky a len cez uvedený systém. O rezervácii termínu a potvrdení platby Vám bude doručený automatický email, pričom Váš termín si môžete jednoducho pridať do kalendára (odporúčame). V prípade, ak sa nedostavíte na termín HTK, Vaša žiadosť bude zamietnutá a poplatok prepadne. Individuálne zmeny hromadných termínov HTK nie sú možné. Individuálne termíny HTK sú o dohode.
Ak sa nemôžete HTK zúčastniť s vozidlom osobne, odporúčame aby sa s vozidlom dostavila iná osoba. Účasť majiteľa vozidla na HTK nie je nevyhnutná, účasť vozidla však je.
- Preukaz MHV
Ako vyzerá preukaz MHV?
V prvom rade žiadame všetkých držiteľov preukazov MHV, aby ich podobu a obsah nezverejňovali na internete. Snažíme sa predchádzať podvodom a falzifikátom. Dôležité je, že pracovníci okresných úradov, polície a ministerstva vnútra vedia ako majú preukazy MHV vyzerať a majú prostriedky na overenie si statusu vozidla v našej databáze.
Akú má preukaz MHV podobu?
Preukaz MHV vydávame výlučne len v elektronickej podobe a zasielame ho na kontaktný email vyplnený v žiadosti o termín HTK. Tento dokument zaslaný vo formáte .pdf je originálom preukazu a žiadny ďalší papierový / tlačený preukaz MHV neposielame. Odporúčame uložiť tento súbor v mobilnom zariadení a vytlačiť ho pred návštevou okresného úradu / polície pri prepise alebo prihlásení vozidla do evidencie.
Akú má platnosť preukaz MHV?
Dosiahnutím 30. roka vozidlo automaticky stráca status MHV, nakoľko prestáva spĺňať zákonnú definíciu, ktorá hovorí o veku 20 až 29 rokov. Týmto spôsobom je nastavená aj platnosť preukazu MHV, ktorá automaticky končí uplynutím veku 29 rokov. Dosiahnutím veku 30 rokov sa však MHV nestáva automaticky historickým vozidlom. Musí prejsť procesom HTK pre historické vozidlá a musí mu byť najprv vydaný preukaz historického vozidla. Na rozdiel od medzinárodného preukazu FIVA nie je platnosť preukazu MHV obmedzená do najbližšej zmeny vlastníka vozidla. Preukaz MHV podľa nás potvrdzuje zákonný status vozidla a jeho vlastníctvo alebo držba by na daný status nemala mať vplyv. Potvrdzuje to aj článok 11 ods. 3 Podmienok.
Čo ak MHV zmení majiteľa?
Túto skutočnosť je majiteľ MHV povinný bezodkladne oznámiť sekretárovi komisie, ktorý danú zmenu vyznačí v systéme. Zmena vlastníka MHV je v zmysle schváleného cenníka spoplatnená poplatkom 50 eur. Táto povinnosť sa vzťahuje rovnako na zmeny vlastníkov tuzemské, ako aj zahraničné.
- Ďalšie informácie a dokumenty
Odkazujeme na ďalšie dokumenty, ktoré sa týkajú MHV:
Jakub Berthoty
Riaditeľ komisie historicko-technickej pre MHV
ZZHV SR
November 2024