Hodnotenie historických vozidiel (HV) sa vykonáva v súlade s predpismi F.I.V.A. a internými predpismi ZZHV SR. Hodnotenie vyjadruje všeobecný historicko-technický stav vozidla a klasifikuje sa stupňami 1-5.
Hodnotenie 1
a) Výborný originálny a pôvodný stav a vzhľad vozidla, ktoré nie je renovované, nie je na ňom viditeľné žiadne opotrebovanie a poškodenie a má nízky počet najazdených kilometrov (míľ). Môže to byť napríklad vozidlo po prvom majiteľovi, ktorý málo jazdil, vozidlo bolo pravidelne kontrolované a ošetrované.
b) Výborný stav vozidla, ktoré je bez odchýlok zrenovované do podoby v akej ho vyrábal a dodával na trh pôvodný výrobca a pri renovácii boli použité len originálne náhradné diely a pôvodné materiály, ako v období výroby a prevádzky vozidla. Dovolené sú len odchýlky vyplývajúce z legislatívy konkrétneho štátu, kde bolo vozidlo registrované a prevádzkované, napr. osvetlenie, zrkadlá, výbava a pod.
Hodnotenie 2
a) Veľmi dobrý originálny stav a vzhľad vozidla, ktoré zatiaľ nebolo renovované, je na ňom viditeľné len malé opotrebenie (napr. patina a matný lak, znížený lesk, znížená farebnosť textílií a kože) a nie je na ňom viditeľné žiadne poškodenie. Vozidlo môže mať vymenené diely spotrebného charakteru (pneumatiky, akumulátor, žiarovky a pod.) a zjavne bolo málo používané a bolo dobre udržiavané. Vymenené diely musia zodpovedať originálu, nové pneumatiky sa musia tvarovo a vzhľadovo čo najviac približovať k originálnym.
b) Veľmi dobrý stav vozidla, ktoré je verne a odborne zrenovované do podoby v akej ho vyrábal a dodával na trh pôvodný výrobca. Vozidlo môže mať reštaurované, resp. zhotovené nové časti exteriéru (napr. lakovanie, chrómovanie), môže mať tiež reštaurované, resp. zhotovené nové časti interiéru (napr. čalúnenie) a pri renovácii môže mať vymenené diely spotrebného charakteru (pneumatiky, akumulátor, sviečky, žiarovky a pod.). Na vozidle môžu byť len minimálne známky opotrebenia, ktoré sú však poznateľné až pri podrobnejšej prehliadke.
Pokiaľ vozidlo absolvovalo zvláštnu technickú kontrolu v STK (ďalej len TK zvláštna), môžu byť akceptované na ňom zistené drobné chyby typu A Ľahké, napr. projekčný systém – odrazová plocha paraboly, drobný únik prevádzkových kvapalín, avšak bez odkvapkávania na vozovku a pod.
Hodnotenie 3
Dobrý stav a vzhľad vozidla, na ktorom je už viditeľné častejšie používanie, je však udržiavané, plne prevádzkyschopné a bez technických nedostatkov. Na vozidle sa môžu vyskytovať drobné optické chyby laku a povrchovo upravených súčiastok (napr. chrómovaných, alebo súčiastok zo zinkozliatiny) a môže mať drobné poškodenia povrchu a opotrebovanie oterom (hrany, kľučky, pánty) a opotrebovanie tlakom (sedačky).
Vozidlo môže byť po dávnejšej, resp. po čiastkovej renovácii, alebo oprave, pri ktorej mohli byť použité aj neoriginálne, ale plne kompatibilné náhrady a kópie. Na vozidle nesmú byť viditeľné znaky poškodenia, ani zásahy vykonané pri opravách.
Pokiaľ vozidlo absolvovalo TK zvláštnu v STK, môžu byť akceptované na ňom zistené drobné chyby typu A Ľahké (ako pri hodnotení 2) a tiež aj chyby typu B Vážne, (napr. umiestnenie svetelného zdroja), ktoré však vyplývajú z pôvodnej konštrukcie vozidla a z jeho historickej originálnosti.
Hodnotenie 4
Akceptovateľný stav a vzhľad vozidla ktoré je síce kompletné a prevádzkyschopné, avšak s výraznejšími stopami opotrebovania. Na vozidle sa môže vyskytovať lokálne povrchová korózia, alebo potreba budúcej opravy, resp. potreba výmeny niektorých dielov. Na vozidle môžu byť namontované neoriginálne, ale kompatibilné náhrady a kópie.
Takéto vozidlo môže niesť riziko skrytých a nespozorovateľných chýb a časom si zrejme vyžiada opravu, alebo renováciu. (napr. klepanie motora, výdute na blatníkoch, preliačené sedačky, unavené pružiny a pod.)
Do tejto skupiny sú zaradené aj vozidlá síce kompletné a prevádzky schopné, ktoré sú však znehodnotené neodbornými opravami a úpravami, nekvalitným dielenským spracovaním, alebo neodborným reštaurovaním, resp. renováciou.
Pokiaľ vozidlo absolvovalo TK zvláštnu v STK, môžu byť akceptované na ňom zistené podobné chyby ako pri hodnotení 3.
Hodnotenie 5
Nevyhovujúci stav vozidla, ktorý je charakterizovaný veľkým opotrebovaním a poškodením, na vozidle je hĺbková korózia, viditeľné sú napr. následky neodborných opráv a úprav, alebo je v nepojazdnom stave. Vozidlo však zatiaľ nie je určené ako zdroj náhradných dielov a je možné zrenovovať ho a uviesť do požadovaného stavu.
Toto hodnotenie prislúcha vozidlu aj v prípade, že nebolo možné s istotou vykonať jeho identifikáciu a zistiť jeho pôvod.
Hodnotenie 5 dostane vozidlo aj vtedy, ak nebol dodržaný určený termín pre splnenie pripomienok z HTK, alebo ak sa pri doplňujúcej kontrole po vykonaní HTK zistí, že stanovené pripomienky neboli splnené.
Nevyhovujúco je vozidlo hodnotené aj vtedy, ak absolvovalo TK zvláštnu v STK pri ktorej boli na ňom zistené chyby typu C Nebezpečné.
Hodnotenie – medzistupeň
Vzhľadom k tomu, že kontrolované vozidlo nemusí úplne presne spĺňať kritériá len jedného stupňa hodnotenia, môže byť stanovený aj medzistupeň (napr. 1-2, 2-3, 3-4).
Poznámky
1: V praxi sa stáva, že pri TK zvláštnej v STK je zistená chyba typu C Nebezpečné v oblasti identifikácie vozidla s tým, že VIN nie je vyznačený na vozidle, ktorému bolo pridelené. Takéto vozidlo potom STK vyhodnotí ako Nespôsobilé.
Z hľadiska historickej korektnosti je potrebné pri HTK vozidlo na ktorom nie je vyznačený VIN na ráme, alebo na podvozku považovať za spôsobilé v prípadoch, kedy výrobca vozidla preukázateľne VIN na rám / podvozok vozidla nikdy neaplikoval. Jedná sa napr. o niektoré automobily, malé motocykle JAWA, motocykle ČZ, a pod.
2: Vzhľadom na skutočnosť, že pri TK zvláštnej v STK nie je vždy dôsledne uplatňovaná zásada posudzovania vozidla podľa predpisov platných v dobe jeho schválenia, rozhodujúce je konečné stanovisko riaditeľa príslušnej sekcie HTK.
V každom prípade však vždy musí byť akceptovaná hodnota brzdných síl dokladovaná protokolom zo skúšky bŕzd v STK. Povolený účinok brzdných síl vyjadrený Zbrzdením (Z) v percentách sa odvíja od veku vozidla a od toho, či je vozidlo vybavené brzdami na všetkých kolesách, alebo je vybavené systémom ABS.